Lada / VAZ - 50 aast tootmise algusest

Lada / VAZ - 50 aast tootmise algusest

Jutud vabal teemal / huvitavad pildid ja viruaaltuuning
Vasta
Kasutaja avatar
Landy
Foorumi kasutaja
Postitusi: 1053
Liitunud: 03 Mär 2003 22:56
Asukoht: Tallinn
Autod: Oli kunagi Niva 2121
Kontakt:

Lada / VAZ - 50 aast tootmise algusest

Postitus Postitas Landy »

Täna 50 aastat tagasi, 19. aprillil 1970, "käivitati" N.Liidus Žigulisid tootma hakanud uhiuus suur autotehas nii, et kaamerasilmade ees sõitis konveieri lõpuosast maha kuus endale veidi teistsuguseid detaile külge saanud Fiat-124, et jätta mulje, et uhiuus tehas on alustanud tööd. Nimelt pidi Fiat-124 veidi muudetud nõukogude varianti Žigulid tootma hakkav hiigeltehas käima minema Lenini 100. juubeliks 22. aprilliks. Aga nagu uue ja suure asja käivitamisel ikka, tekkisid mitmesugused viivitavad tõrked ning juba veebruaris-märtsis sai enam-vähem selgeks, et aprillis see tehas veel kindlasti tööle ei hakka, vaid ikka omajagu hiljem. Kuna aga kindel lubadus N.Liidu ja kommunistliku partei juhtkonna tasemel oli antud, et Lenini juubeliks tehas töötab, otsustati minna Venemaale alates 18. sajandi lõpust tuntud "potjomkinluse" teed. Selleks võeti kuus Fiat-124 ning lasti neil kaamerasilma alla läbida muus osas veel seisva konveieri viimaseid meetreid, et jätta mulje, nagu tehas töötaks. Fotod konveierist sellel olevate autodega tehti muuseas ainult selle lõpust ning piki konveierit tehtud pildid (sh ka juuresolev) on tehtud spetsiaalselt selle nurga alt, kust ei ole tuvastatav, kas konveieri kaugemas osas on autosid või ei ole. Selles osas, kust need kuus autot pärinesid, lähenevad eri allikate seisukohad lahku. Osad väidavad, et need toodi valmiskujul Itaaliast, osad aga, et need pandi Itaaliast toodud osadest kokku siiski üksik-korras kohapeal. Kui tegelikkus oli tõepoolest see viimane variant, siis võib formaalselt lugeda neid tõesti esimesteks Žigulideks, st lubadus parteile ja "igavesti elavale" Leninile oli formaalselt täidetud. Kuna Fiat oli Žigulide tehase nagunii vastavalt N.Liiduga sõlmitud lepingule ise ehitanud, siis oli ta koos sisseseadega sinna tarninud ka hulga Itaalias tehtud detaile, asi neist siis mõned autod kokku panna ei olnud. Kõik kuhjunud probleemid said muide lahendatud alles kuus kuud hiljem ning Žigulide tootmine konveiermeetodil käivitus reaalselt 1970. aasta oktoobris. Siis algas tõepoolest Žigulide (mass)tootmine ning need hakkasid konveierilt jõudma ka tarbijateni. Žiguli oli muuseas esimene auto, mis jõudis N.Liidus erakasutajateni massilises koguses ning selle levikust sai alguse N.Liidu (sh Eesti) sõiduautostumine. Valminud tehase algseks projektvõimsuseks oli 660 tuhat autot aastas, mis paari aasta jooksul ka saavutati, st kuni N.Liidu lagunemiseni 1991 suudeti tehases valmistada üle 13 miljoni auto. Ühtlasi oli Žiguli esimene N.Liidu teedel masslevinud sõiduauto, mis võimaldas suurel kiirusel mugavat sõitmist ning just selle auto ilmumine tingis meie maanteedel 1973. aastal kiirusepiirangu 90 km/h kehtestamise. Varem polnud sellisel piirangul lihtsalt praktilist mõtet. 1980. aastatel olid Žigulid meie teedel-tänavatel peamised autod ning veel praegugi võib neid üsna sageli tänavapildis kohata.

(c) Valdo Paraust
Uuri ka Land Roveri klubi tegemisi!
Kristjan (+372)5010599
-----------------------------------------------------------
Oli kord Niva - http://www.landy.ee/niva/
Vasta