1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Jutud vabal teemal / huvitavad pildid ja viruaaltuuning
j
Jass
Foorumi kasutaja
Postitusi: 257
Liitunud: 26 Sept 2017 15:54
Asukoht: Harjumaa, Tallinn
Autod: Supermirafiori 2,0TC; Croma 2,0; Tipo 1,6; Punto 1,2

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitus Postitas Jass »

Põlemiskiirus ja oktaanarv samadel tingimustel. Teooria.

Kütuste põlemisel on 3 faasi, mille kiirused on erinevad. Kõige suurem kasutegur on siis, kui põlemine toimub võimalikult detonatsiooni lähedal – siis on leegi levimise kiirus max lubatud. Selle kiiruse ületamisel rikutakse mootor – näiteks purunevad kolvi rõngavahed jne. (Lubatud kiirus on ca kuni 50m/sec, detonatsiooni korral kuni 1000m/sec). Kaasaegsed mootorid on selle tarbeks varustatud detonatsioonianduritega.
Vastavalt mootori surveastmele on ka bensiinide oktaanarvud, palju sõltub ka muudest teguritest – näiteks põlemiskambri kuju, sädeme võimsus, süütamise aeg, 1 või 2 küünalt kambris jne. Eraldi mõisted on surveaste ja kompressioon.

Oktaanarvud ja surveaste:
Tänapäevastematest vene bensiinidest AI92 kuni kompressioonini 10,5; 10,5…12 - A95; üle 12 - A98.
AI102 ja AI109 puhul 14 ja 16. Fiat 124 oli surveaste 8,8 ja bensiiniks A95. Vene AI92 kasutamiseks vähendati Lada 2101..2107 surveaste 8,5. See oli lisaks vajalik selleks, kuna oktaanarvul oli lubatud suurem kõikumine kui lääne bensiinil.
Olenevalt oktaanarvust, erineb ka kütuste erikaal – mida suurem oktaanarv, seda suurem on erikaal. Seetõttu on ka silindrisse pritsitud A98 kütteväärtus ca 5% suurem võrreldes AI92, kuna pritsitakse mahu, mitte kaalu järgi. Ehkki kütteväärtused erinevad palju vähem.

Nagu eespool mainisin, on max kasutegur suurimal lubatud leegi levimiskiirusel.
Surveastme tõstmisel kasvab mootori termiline kasutegur – põlemine on kiirem ja soojusenergiat kasutatakse paremini. Kõrgem surveaste vajab ka suurema oktaanarvuga bensiini. Et leegi levimiskiirus oleks max, peavadki need vastavuses olema. Surveastme tõstmisel kasvab segu põlemiskiirus, ja vastavalt sobivaim eelsüütenurk on ka väiksem. Madalama oktaanarvuga bensiini eelsüütenurk on väiksem kui samadel tingimustel kõrgemaoktaanilisemal (sama rõhk, sama kogus hapnikku, sama põlemiskambri maht ja geomeetria, temperatuur). Seetõttu esinebki kõrgema surveastme ja madalama oktaanarvuga kütuse kasutamisel detonatsioon. Detonatsioonivastane lisand aeglustab põlemiskiirust. Kui surveaste on ettenähtust väiksem, siis põlemiskiirus aeglustub ja tuleb süüde varajasemaks panna, et oleks max kasutegur. Vastasel juhul väheneb võimsus ja kasvab kütusekulu. Eriti märgatav on see kõrgeoktaanilise LPG (RON110) kasutamisel väikese surveastmega mootoritel. Põlemata kütus põleb edasi väljalaskes – mootori üldine suurem kuumenemine ja väljalaskeklapid raskemas olukorras.

Praktika.
1.Näiteks olen võrrelnud vene UAZ mootoreid, mida kasutati kunagi Soome armees ja jõudsid lõpuks Eestisse. Originaalis sõitis maastur A76, kuid Soomes töötasid pliivaba A95-ga. Võrdlesin sama mootoriga, mis oli taksodel ja kasutas samuti A76 . Taksod sõitsid 400 000km ja võrreldes Soomes sõitnud 150 000km mootoritega olid väljalaskeklapid paremas olukorras (mõõdetud kompressioon ja vaadeldud klapid). Plii tekitab klapile täiendava kaitsekile, kuid põhjus on ka madalama surveastme tõttu kütuse pikemas põlemisajas ja optimaalses eelsüüte nurgas. Erinevalt taksodest ei muudetud ei karburaatorit ega jagajat (võrreldes AI92 töötavate GAZ-24 mootoritega).

2.Tegin 2 Lancia mootorit ringi LPG-le. A76 töötav mootor, mille surveaste oli madalam, eelsüütenurk muudetud, olid klapid pärast 60...80 tuh/km palju hullemas olukorras kui originaalse surveastmega ja originaalis A98 sõitnud sama tüüpi mootoril (mõlemad olid enne ja pärast LPG kasutamist lahti võetud). Väljalaskeklapid vajasid asendust ja teisel sohveldamist. Üldiselt LPG vajaks veelgi suuremat surveastet (min 14), et oleks hea kasutegur ja väljalaskeklapid jääksid pikemaks ajaks korrasolevateks. Kohati oli raskusi palavate ilmadega mootori jahutamisega (vajalik suurem radiaator) ja õli temperatuur jõudis +140°C.

3.Jawa-350 elektronsüütega. Tuli panna 2..2,5mm süüde hilisemaks – muidu läks tagurpidi käima, kui kasutasin A76. AI92 korral tuli varajasemaks tagasi panna. Kõige parem minek oli detonatsiooni piiril, kui kasutasin A76 ja AI92 bensiini segu.

Palju sõltub konkreetsest mootorist. Kui ei sõideta sadu tuhandeid km, siis pole asi hull. Vahepeal võib ju teha väikese vahehoolduse (väljalaskeklappide sohveldamine, väljavahetus või paremast materjalist, võimalusel tõsta surveastet).

Vene artiklist:
Если использовать бензин с большим ОЧ, чем это предусмотрено конструкцией двигателя, то и гореть бензин будет дольше, отдавая большее количество тепла.
Топливо с большим октановым числом обычно горит с меньшей температурой и медленнее. Из-за скорости горения ниже рассчетной может получиться так, что на фазе выпуска через клапан вместо отработанных газов будет выпущена еще горящая смесь. Следовательно, детали двигателя будут перегреваться, особенно клапаны, кроме того растет расход масла. Интересно, что на слух двигатель часто начинает работать тише и ровнее (за счет теплового расширения выбираются зазоры), но при этом двигатель работает на износ.
Например, 100-й бензин горит слишком медленно для вашей степени сжатия. Поэтому не догорает полностью и коптит. Нет смысла заливать 100-й, если машина едет хорошо на 95-м.
Newton: mida kergem auto, seda suurem sõidurõõm.
m
Markus122
Foorumi kasutaja
Postitusi: 25
Liitunud: 17 Mai 2018 23:02
Asukoht: Laekvere
Autod: VAZ 2103, VAZ 21063

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitus Postitas Markus122 »

Vana teema küll aga ei hakka uut ka tegema, ei osanud seda küsimust ka mujale istutada. Nimelt olen kuulnud, et mingi autoklubi toob venemaalt seaduslikult bensiini 93. Teab ehk keegi midagi täpsemalt rääkida? Milline autoklubi toob ja kuidas on võimalik osta?
Kasutaja avatar
madmur
Foorumi haldaja
Postitusi: 191
Liitunud: 07 Dets 2010 15:02
Asukoht: Tallinn
Autod: 2105
Kontakt:

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitus Postitas madmur »

Markus122 kirjutas:Vana teema küll aga ei hakka uut ka tegema, ei osanud seda küsimust ka mujale istutada. Nimelt olen kuulnud, et mingi autoklubi toob venemaalt seaduslikult bensiini 93. Teab ehk keegi midagi täpsemalt rääkida? Milline autoklubi toob ja kuidas on võimalik osta?
93 kohta ei oska kaasa rääkida aga Alexelast saab veel "vana" biolisandi vaba 95 https://auto.geenius.ee/rubriik/uudis/s ... -bensiini/.

Uudis küll vana aga hetkel ka nende kodulehel kirjas, et endiselt biovaba https://www.alexela.ee/et/kutus/bensiin-95
Kasutaja avatar
hevi
Foorumi kasutaja
Postitusi: 113
Liitunud: 03 Mai 2010 21:07
Asukoht: Pärnu/Tartu
Autod: vaz 21063`85, zaz 968A`77, azlk 408`67 + igapäeva autod.

Re: 1.Maist uus kütus. /Karpa Mootorite Surmaa Algus..

Postitus Postitas hevi »

Markus122 kirjutas:Vana teema küll aga ei hakka uut ka tegema, ei osanud seda küsimust ka mujale istutada. Nimelt olen kuulnud, et mingi autoklubi toob venemaalt seaduslikult bensiini 93. Teab ehk keegi midagi täpsemalt rääkida? Milline autoklubi toob ja kuidas on võimalik osta?
https://lounapostimees.postimees.ee/6556491/uunikumiklubi-toob-venemaalt-bensiini-66-sendise-liitrihinnaga

Niipalju lisaks, et ise sõidan CircleK biovaba 98 bensiiniga.
Siiani pole vastava 98ga mingeid probleeme olnud ja ei usu et võiks ka tekkida.
Vasta