Samara esiamortisaatorite vahetus.
Postitatud: 12 Mär 2006 00:14
Niih ,mehed ,aeg jälle väheke käsi määrida!
Kes jalgrattapumbast amordikaid tehtud ei saa ,see läheb poodi ja ostab sealt uued ,soovitavalt midagi "lääne" kaupade riiulist. Valik on veel suur.
Samuti peaks enne töö ette võtmist varuma vedru kokkusurumise klambrid. On võimalik kasutada ka nn. ladaclassic'u tungrauda ,aga mina seda turvalisuse kaalutlusel ei teeks.
Alustame sellest ,et lõdvendame veljepoldid ja rummukapsli all oleva suure mutri. Seejärel tõstame ühe esiratta tungrauaga maast lahti ,toestame auto. Ratas ja rummumutter eemaldatud ,keerame lahti rooliliigendi mutri ja kas kasutades vana head haamri-kangi tehnikat või vastavat tööriista eemaldame rooliotsa koonusliitmiku vedrupüstakust.
Pilt 1
Nüüd keerame lahti pidurisadulat/-suportit hoidvad kaks polti ja eemaldame sadula. Kas ta kuskile kinni siduda või vooliku otsa rippuma jätta on igaühe vaba voli.
Seejärel vabastame zharniirliigendi kaks polti ,mis hoiavad teda käänmiku küljes ning tõmbame püstaku eemale ,st. pooltelje otsast maha.
Järgmiseks tuleb kogu püstak auto küljest kätte saada. Selleks olles eelnevalt maha võtnud tolmukaitse (pos.41 pildil 2) keerame lahti kapoti all olevad kolm mutrit (punased joonisel).
Pilt 2
Tasub jälgida ,et kogu kupatus peale viimase mutri eemaldamist pauguga alla ei kukuks ,sest selline mats võib saada saatuslikuks pooltelje välimise liigendi kaitsekummile. Püstak pole väga raske ,jõuab ühe käega ülal hoida küll niikaua kui viimase mutriga ühele poole saab.
Nüüd algab kõige tüütum osa selle töö juures - vedru kokkusurumine. Klambreid saab tükk aega kruvida ,parem on seda teha kui panna püstak kruustangide vahele püsti. Tungrauaga surumisest kah mingi pilt ,aga mina sellist jama ei poolda.
Pilt 3
Vedru piisavalt kokku surutud (ta hakkab talrikute 2. ja 6. vahel logisema ,vt. pilt 2) ,tuleb kuidagi lahti saada ka pildil olev sinine mutter. Originaalamordil on sääre kinnihoidmiseks küll võtmekoht sisse freesitud ,aga kui seda spets. võtit pole ,siis võib amordika säärt kinni hoida ka vedru keerdude vahelt torutangidega. Nagunii läheb uus tükk alla ,sääre vigastamise pärast ei maksa siis ju muretseda.
Nüüd saame eemaldada seibi pos.2 (4.pilt) ,püstaku ülemise toe pos.3 ,laagri pos.4 ,vedru ülemise taldriku pos.5 ja vedru pos.6. Amordi säärel on tolmukaitse pos.9 ja kummipuhver pos.10. Kõiki neid jubinaid läheb uue amordi juures tarvis ,tasub eriti hoolikalt üle vaadata tolmukaitse ,kummipuhvri ja laagri seisukord.
Pilt 4
Originaalamordi kättesaamiseks püstakust tuleb esmalt lüüa haamri-meisliga ülespoole tugiseib pos.2 ja seejärel keerata lahti amortihoidev mutter nagu näidatud alloleval joonisel.
Pilt 5
Ei maksa ehmuda ,et amorti püstakutorust välja tõstes ta õline on. Samarale paigaldatud vene amordid ongi pisut naljaka ehitusega. Püstaku toru kasutatakse välisanumana.
Pilt 6
Edasi asi lihtne. Toru õlist tühjaks valatud ja lapiga mustunud õlist kuivatatud ,tuleb ta täita uue õliga. Silmini täis kallata pole vajadust ,aga niipalju peab teda sinna saama ,et uut amorti torusse torgates saaks viimane triiki õli täis.
Miks on see õli vajalik ,kui uus amort on omaette üksus ,st. ei kasuta püstakutoru välisanumana? Selleks ,et amort töötades kuumeneb ,auto seistes jälle jahtub ja nii tekkib sinna kahe seina vahele kondents. Asi võib lõppeda sellega ,et talvel külmub niiskusest tekkinud vesi ära ja jää surub meie uue amordi lihtsalt külgedelt kinni - ongi mokas!
Kui veel targutada ,siis oleks vist isegi kõige parem kasutada õli asemel antifriisi ,sest ka õlisse tekkib pikapeale kondents ,antifriisile aga see erilist mõju ei avalda. See selleks....
Vedelik seal sees on ka hea töösoojuse ülekandja - seega peaksid uued amordid nüüd end pagana hästi tundma.
No ja polegi rohkem midagi keerulist. Keerame amordiga kaasasolnud mutriga ta tugevasti oma pessa seal torus kinni ,pühime liigsest õlist püstaku puhtaks ning koostame kogu kupatuse vastupidises järjekorras.
Lääne amortidel see hea omadus ,et säärt saab kinni hoida kas sisekuuskant- või tähikvõtmega ,ei pea enam torutangidega kroompinda kraapima. Aga torutange läheb tarvis padrunvõtme keeramiseks ,kui säärt läbi padruni kinni hoiame.
Töörõõm mitmeks tunniks garanteeritud ,seda suurem saab olema sõidulust.
Vanad amordid - mida nendega teha? Põnevaid asju ,näiteks sumpsitoru. Ilma naljata ,relvale mõtlen... Aga see juba illegaalne ja kuulub Militaarnetis arutamisele.
Kes jalgrattapumbast amordikaid tehtud ei saa ,see läheb poodi ja ostab sealt uued ,soovitavalt midagi "lääne" kaupade riiulist. Valik on veel suur.
Samuti peaks enne töö ette võtmist varuma vedru kokkusurumise klambrid. On võimalik kasutada ka nn. ladaclassic'u tungrauda ,aga mina seda turvalisuse kaalutlusel ei teeks.
Alustame sellest ,et lõdvendame veljepoldid ja rummukapsli all oleva suure mutri. Seejärel tõstame ühe esiratta tungrauaga maast lahti ,toestame auto. Ratas ja rummumutter eemaldatud ,keerame lahti rooliliigendi mutri ja kas kasutades vana head haamri-kangi tehnikat või vastavat tööriista eemaldame rooliotsa koonusliitmiku vedrupüstakust.
Pilt 1
Nüüd keerame lahti pidurisadulat/-suportit hoidvad kaks polti ja eemaldame sadula. Kas ta kuskile kinni siduda või vooliku otsa rippuma jätta on igaühe vaba voli.
Seejärel vabastame zharniirliigendi kaks polti ,mis hoiavad teda käänmiku küljes ning tõmbame püstaku eemale ,st. pooltelje otsast maha.
Järgmiseks tuleb kogu püstak auto küljest kätte saada. Selleks olles eelnevalt maha võtnud tolmukaitse (pos.41 pildil 2) keerame lahti kapoti all olevad kolm mutrit (punased joonisel).
Pilt 2
Tasub jälgida ,et kogu kupatus peale viimase mutri eemaldamist pauguga alla ei kukuks ,sest selline mats võib saada saatuslikuks pooltelje välimise liigendi kaitsekummile. Püstak pole väga raske ,jõuab ühe käega ülal hoida küll niikaua kui viimase mutriga ühele poole saab.
Nüüd algab kõige tüütum osa selle töö juures - vedru kokkusurumine. Klambreid saab tükk aega kruvida ,parem on seda teha kui panna püstak kruustangide vahele püsti. Tungrauaga surumisest kah mingi pilt ,aga mina sellist jama ei poolda.
Pilt 3
Vedru piisavalt kokku surutud (ta hakkab talrikute 2. ja 6. vahel logisema ,vt. pilt 2) ,tuleb kuidagi lahti saada ka pildil olev sinine mutter. Originaalamordil on sääre kinnihoidmiseks küll võtmekoht sisse freesitud ,aga kui seda spets. võtit pole ,siis võib amordika säärt kinni hoida ka vedru keerdude vahelt torutangidega. Nagunii läheb uus tükk alla ,sääre vigastamise pärast ei maksa siis ju muretseda.
Nüüd saame eemaldada seibi pos.2 (4.pilt) ,püstaku ülemise toe pos.3 ,laagri pos.4 ,vedru ülemise taldriku pos.5 ja vedru pos.6. Amordi säärel on tolmukaitse pos.9 ja kummipuhver pos.10. Kõiki neid jubinaid läheb uue amordi juures tarvis ,tasub eriti hoolikalt üle vaadata tolmukaitse ,kummipuhvri ja laagri seisukord.
Pilt 4
Originaalamordi kättesaamiseks püstakust tuleb esmalt lüüa haamri-meisliga ülespoole tugiseib pos.2 ja seejärel keerata lahti amortihoidev mutter nagu näidatud alloleval joonisel.
Pilt 5
Ei maksa ehmuda ,et amorti püstakutorust välja tõstes ta õline on. Samarale paigaldatud vene amordid ongi pisut naljaka ehitusega. Püstaku toru kasutatakse välisanumana.
Pilt 6
Edasi asi lihtne. Toru õlist tühjaks valatud ja lapiga mustunud õlist kuivatatud ,tuleb ta täita uue õliga. Silmini täis kallata pole vajadust ,aga niipalju peab teda sinna saama ,et uut amorti torusse torgates saaks viimane triiki õli täis.
Miks on see õli vajalik ,kui uus amort on omaette üksus ,st. ei kasuta püstakutoru välisanumana? Selleks ,et amort töötades kuumeneb ,auto seistes jälle jahtub ja nii tekkib sinna kahe seina vahele kondents. Asi võib lõppeda sellega ,et talvel külmub niiskusest tekkinud vesi ära ja jää surub meie uue amordi lihtsalt külgedelt kinni - ongi mokas!
Kui veel targutada ,siis oleks vist isegi kõige parem kasutada õli asemel antifriisi ,sest ka õlisse tekkib pikapeale kondents ,antifriisile aga see erilist mõju ei avalda. See selleks....
Vedelik seal sees on ka hea töösoojuse ülekandja - seega peaksid uued amordid nüüd end pagana hästi tundma.
No ja polegi rohkem midagi keerulist. Keerame amordiga kaasasolnud mutriga ta tugevasti oma pessa seal torus kinni ,pühime liigsest õlist püstaku puhtaks ning koostame kogu kupatuse vastupidises järjekorras.
Lääne amortidel see hea omadus ,et säärt saab kinni hoida kas sisekuuskant- või tähikvõtmega ,ei pea enam torutangidega kroompinda kraapima. Aga torutange läheb tarvis padrunvõtme keeramiseks ,kui säärt läbi padruni kinni hoiame.
Töörõõm mitmeks tunniks garanteeritud ,seda suurem saab olema sõidulust.
Vanad amordid - mida nendega teha? Põnevaid asju ,näiteks sumpsitoru. Ilma naljata ,relvale mõtlen... Aga see juba illegaalne ja kuulub Militaarnetis arutamisele.