1. leht 3-st

lühikeste kepsudega mootor

Postitatud: 09 Aug 2004 19:57
Postitas GTA
http://www.celtia.hu/zsiguli/tuning/tun ... or_en.html
seal siis info asjast mitteteadjatele inglise keeles...

väga lihtsustatult seletades on tegu siis 05-e mootoriga, millele paigaldatud 03/06-e väntvõll ja teatud fiat regata mootori kepsud. idee selles, et töökambri maht suureneb 1300 cc-lt 1600-le ja surveaste tõuseb 8,5-lt 10.8-le(:o) sellega seoses paraneb oluliselt mootori tõmme.

idee tundub mulle väga põnev, sest lubatakse saavutada sama kütusekuluga oluliselt parema tõmbega mootor just madalamatel pööretel, miinusetena oli küll märgitud suurest surveastmest tingitud mootori kõrgete pöörete kartus (mitte mingil juhul üle 6000) ja parima efekti saamiseks soovitavad kasutada tuevdatud võidusõidukolve ja sportnukki (mitte võidusõidu, vaid pisut tagasihoidlikumat)

kysimus siis selles, et kas eestis on keegi sellist asja aretanud, tenhiline külg kuidas asja teostada on artiklis üsna hästi seletatud, aga kas kohalikud ka midagi arvavad:puzzled seal on ka ungari enda parimate poegade soovitused-kommentaarid, kuid ma ei tahaks neid puhta kulllana võtta...

edit: esimene link värskendatud

[Muudetud: 9.4.07 GTA]

Postitatud: 10 Aug 2004 01:36
Postitas Moss
Ei olnud mitte kõrge surveastme kartus (mida suuremad pöörded, seda kõrgem võib olla mootori surveaste, muideks) vaid pigem lühikesest kepsust (võrreldes kolvikäiguga) tingitud suured jõud kolvile-kepsule (kiirendus/aeglustus) ja silindriseinale (kepsu nurk võrreldes sil. seinaga). oxecot'il ses suhtes täitsa õigus, et pika kepsuga mootor on parem toorik "viimase võtmiseks". See lühikese kepsuga mootor ongi parem tänavale, kus pöördemoment madalamatel on vajalik ja suurem. Ja kepsupikkust tuleb ka siis arvesse võtta kui hakatakse plokikaane kanaleid suurendama aga noh....ega ma ka veel kõike täpselt ei tea :rolleyes

Postitatud: 15 Aug 2004 20:27
Postitas Ardi Soovik
Odavam ja tulemuslikum oleks sul sebida 1,6 või 1,7 mootor kui hakata tuunima 1,3-st.

Postitatud: 15 Aug 2004 23:04
Postitas GTA
to ardi: kas sulle pole sattunud mõnda lühikeste kepsudega 1.3 mootorit? teatud põhjustel oleksin huvitatud just oma 1.3 mootori arendamisest aga tahaks teada, kas kellelgi on ka reaalselt kogemusi sellise mootorikonfiguratsiooniga:puzzled

Postitatud: 15 Aug 2004 23:16
Postitas Ardi Soovik
On lühikese kepsuga mootor h-1500kr.Tegemist Fiat Mirafiori mootoriga millel sees ladale sobivad 7mm lada originaalkepsust lühemad kepsud.
Lada enda mootoritest minule teadaolevalt mul pole.Ei võta ju kõiki väikseid mootoreid lahti.

Postitatud: 15 Aug 2004 23:24
Postitas GTA
kas kepse eraldi pole nõus müüma? kui polegi siis mis võiks olla nende hind eraldi ostes?

Postitatud: 15 Aug 2004 23:39
Postitas Ardi Soovik
Ma ei hakka eraldi müüma,pole kepsudeta mootoriga midagi peale hakata.

Postitatud: 21 Aug 2004 01:47
Postitas Moss
Ardi äkki viitsid vaadata, mis tüüpi (132AB?) mootor see on Sul, kus need kepsud sees on.

Postitatud: 21 Aug 2004 08:05
Postitas Ardi Soovik
Fiat 131-ga on tegemist ja mootoreid on erinevaid 1,4-sed ja 1,6-sed.

Postitatud: 30 Jaan 2005 23:23
Postitas Moss
Nii. Mul oli plaan üks selline lühikese kepsuga mootor kokku panna. Laenasin nüüd kokku ühe 80mm käiguga väntvõlli ja selle Fiati kepsu. Muu pudi-padi on endal olemas.

Lugu järgmine:
1. 80mm käiguga väntvõll väikse mootori karterisse pöörlema mahub.
2. Lühike keps koos Fiati kolviga A.S.S vastukaale ei puuduta. (EDIT: Kontrollisin üle - ilma midagi muutmata pole ka see väide tõene).
3. 80mm'se käiguga väntvõll mahub ka koos tehasekepsu ja -kolviga (katsetasin 2101 ploki peal, 05 oma läks juba töökotta...) ringi käima, samas jääb kolvi ja väntvõlli vastukaalu vahele pea olematu pilu. Kõige kriitilisemad piirid on 45 kraadi enne ja pärast A.S.S. (võib-olla 1...2mm).
4. Fiati kepsu ära mõõtma ei hakanud aga see on ca 5...7mm lühem Lada omast (loe eelmise punkti lõppu).

Lahendused:
1. Teha selline mootor, kasutades Lada enda kepse. See eeldab aga muid kolbe mille sõrm asuks kõrgemal. Eestis selliste tegemine maksab kinnitamata andmetel 600 eeku+18% tükk. Miinused: kolvirõngad väga tihedalt ning juhtpind jääb sellise kompoti jaoks ohtlikult lühike ja/või ei kesta kaua. Samuti hind.
2. Kasutada siiski Fiati kepsu ja Lada kolbi. Variandid:
a.) Kolbi muutes,
b.) väntvõlli vastukaale veidi maha freesides.
Esimesel juhul võib kolb jääda väga nõrgaks ning tuleb ka arvestada sellega, et tänu mootori enda sise geomeetriale on kogu kolvigrupile mõjuvad jõud suuremad kui tavalises 1500ses või 1600ses mootoris (see muideks on ka tõeline põhjus, miks ei soovita seda mootorit väga pöördesse ajada, ungarlaste jutt surveastmest on (minujaoks) kaheldava väärtusega).
Teisel juhul võib probleemseks kujuneda kogu pöörleva krempli tasakaalustamine. Eestis minuteada saab tasakaalustada vaid kahes kohas: Astro-Moto Tartus ja hea õnne korral ka TTÜ Tallinnas. Aasta-paar tagasi viis oma V8 väntvõlli Astro-Motosse tasakaalustamisele kiirendusspordi huvilistele tuttav Taavo-Erkki Vitsut. Pärast saatis detaili Soome, kus tartulaste töö üle ja ümber tehti. Soomes aga hinnad veidi teised kui Eestis. Võib-olla R4 väntvõlle osatakse ka Eestis kaalu ajada... ei tea.

Ma ei ütle, et see asi võimatu on vaid ma lihtsalt annan järgmistele proovijatele teada, millega võib kokkupuuteid tulla. Minujaoks on teema ennast ammendanud. Tekivad lisakulutused mis annavad ca 0-lisahobujõudu :rolleyes Pole nii rikas, et lubada endale eksootikat :D

M.O.T.T.

Postitatud: 31 Jaan 2005 10:16
Postitas Ardi Soovik
Mul on hoopis küsimus vähe teise nurga alt.Kuna plaan teha üks lada turbomootor.Ja teatavasti tahab turbomootor väiksemat surveastet.Kas lühendatud kepsude näol surveastme alandamine on liig palju või mitte.
Iseenest suureneks ju põlemiskamber sama palju kui kasutades 3tk plokikaanetihendit+ 2tk 76 bensiini vahetihendit ehk 7mm.

Postitatud: 31 Jaan 2005 19:10
Postitas Moss
Pean vabandama, kuna eelmises postituses oli viga sees. Täna kontrollisin üle: Fiati kepsu ilma väntvõlli või kolbi muutmata 80mm väntvõlli küljes kasutada ei saa (põrkuvad ka ASS-us) :(

Ardi, Sul tuleks siis surveaste väga madal! (sel puhul saaks küll müstilist laadimisrõhku kasutada aga väga lihtne on ületada juppide taluvuspiiri). Pigem julgen soovitada põlemiskambri suurendamist kaane arvelt. Paljudel tehase turboautodel on surveastmed 8...8,5.

Postitatud: 06 Veebr 2005 15:53
Postitas kriisa
Ühe tuttava mootorimehega tuli jutuks lühikesekepsu mootor, ta ütles, et Nõukogude ajal tehti neid Eestis päris ohtralt, sest siis ei võind ju autol mootorit vahetada, 011'l näiteks ei võind olla peal 03 mootorit. Vihuris olevat saanud kepsu mingi spetsiaalrakise abil lühemaks lüüa, seda ta ka ütles. Mingit müstilist võimsuse kasvu arvas, et ei tule, kuid pöördesse pidi mootor minema tunduvalt paremini/kergemalt.

Postitatud: 06 Veebr 2005 16:51
Postitas Moss
Algselt postitas: Kriisa
Mingit müstilist võimsuse kasvu arvas, et ei tule, kuid pöördesse pidi mootor minema tunduvalt paremini/kergemalt.


Võimsus nagu ikka sama kubatuuriga mootoril. Kuna need mootorid olid rallimasinatele, siis eeldustekohaselt ka korralikult "üle käidi" ja sealt ka see pöördesseminek.

Postitatud: 05 Apr 2006 18:38
Postitas rax
meil siin märjamaal üks vend pani 05 mootorile lühikesed kepsud. kepsud lasi pressida lühemaks tavalistest lada kepsudest. Mootor läheb pöördesse päris häste. Tal muidugi üht-teist veel tehtud.

Postitatud: 06 Apr 2006 05:33
Postitas PuZuP
Algselt postitas: rax
meil siin märjamaal üks vend pani 05 mootorile lühikesed kepsud. kepsud lasi pressida lühemaks tavalistest lada kepsudest. Mootor läheb pöördesse päris häste. Tal muidugi üht-teist veel tehtud.


Eks siis valgusta meid ka, mida üht-teist selle mootoriga siis tehtud on...

To Kriisa: kepse lühemaks lüüa???...misasja...minuteada aetakse neid ikkagi lühemaks kuumutamise ja surve teel...aga võibolla mu andmed puudulikud...

Postitatud: 06 Apr 2006 08:37
Postitas olaaf
siia teemasse sobib hästi järgnev jutt.

nimelt olin eile samaari varuosasid ostmas ja jäi pilk kepsudele - ühed olid pikemad ja teised lühemad - lühemad kui 01 omad veel silmajärgi umbes 3cm

kui nüüd võtta 1300 rihmaga mootor ja kihutada see 82 mõõtu ning visata sisse hoopis samaari kepsud, kolvid jne..
vända võtaks 03-lt
maksid kepsud mingi 200 ringis tükk
kolvid kiikasin kohe juurde maksid 470.- komplekt..

voh
et mõõdupuud kätte ja padavai poodidesse..

Postitatud: 13 Juun 2006 16:50
Postitas wilson
kysin kui mitte asjatundja et mis kasu sellest siis on?
ainult pöördemoment paraneb?
on ka tuttavaga juttu sellest olnud aga rääkis selle kohta et pöördemoment oli hea aga kiirendus vähenes :puzzled

Postitatud: 13 Juun 2006 19:23
Postitas Moss
Algselt postitas: wilson
kysin kui mitte asjatundja et mis kasu sellest siis on?
ainult pöördemoment paraneb?
on ka tuttavaga juttu sellest olnud aga rääkis selle kohta et pöördemoment oli hea aga kiirendus vähenes :puzzled


Jõudu tuli rohkem aga teha jaksas vähem? Siin väike vastuolu ju.

Postitatud: 13 Juun 2006 19:26
Postitas wilson
ega 100% tema juttus kindel pole.aga mis mõte sel siis lõpuks on?:d