Solex versus pritsung

Solex versus pritsung

Mootoriga ja sisse/väljalaskega seonduvad teemad
Vasta
m
mess
Ladaklubi Liige
Postitusi: 847
Liitunud: 22 Apr 2002 11:45
Asukoht: Tartu
Autod: '95 Audi A6
Kontakt:

Solex versus pritsung

Postitus Postitas mess »

Tegelt ma hakkasin siin solexi jutu peale hoopis seda asja mõtlema, et Samaratele pannakse ju ka pritsungeid peale. Võib olla oleks võimalik ka klassikalisele ladale külge aretada.

Iseenesest kui võrrelda karpaga ja pritsungiga Samarat, siis olen vastakaid andmeid saanud - ühtede järgi on võimsusnäitajad samad ainult pritsung on ~10% säästlikum. Teiste andmete järgi on pritsungil ka võimsust rohkem, aga näiteks kiirendus isegi kehvem, kui karpaga, samas jällegi ökonoomsem. Kahjuks pole mootorite täpseid karakteristikuid näinud ja isegi tehniliste andmete seas on ebakõlasid, siis väga täpselt ei julgeks praegu mõtteid arendada.

Põhimõtteliselt on aga selge, et pritsungil on potentsiaali igati rohkem, kui karbussil. Ükskõik kas kasutada seda siis maksimaalse võimsuse või ökonoomsuse saamiseks. Tehas on läinud muidugi viimast teed. Idee lihtsalt selles, et korraliku sisselaske ja väljalaske süsteemi juures ja lastes asjatundjatel veidi chip tuningut teha, võiks pritsungiga saavutada päris vingeid võimsuseid, seda isegi tavalise nukkvõlli juures, mis jätaks aga kütusekulu mõistuse piiresse. Teisalt jälle teatavat chippimist võimaldaks ilmselt ka solex. Mike sina tead seda ilmselt kõige paremini, seepärast oleks sinu kommentaar äärmiselt teretulnud.

Asja teisest küljest vaadates, siis jääb sixi mootori potentsiaal vabalthingavana ilmselt liiga väikeseks, et oleks mõtet sellist asja aretama hakata, pigem tuleks kõne alla ehk siis juba koos kompressori või turboga. Vabalthingavana ilmselt oleks ka solex küllaltki innovatiivne. Kindlasti oleks aga pritsungi ehitamine kordi kallim, kui solex, saavutatav võit aga mitte nii märkimisväärne. Teisalt läheks süsteem päris keeruliseks ja nagu kuulda on olnud, siis ega need pritsungid, mis tehases ladadele pannakse just äärmise töökindlusega ka ei hiilga, kuigi on Bosch.

Igatahes ootaks meeleldi osavõtlikku diskussiooni!
Kas kerenumbri ümber saab auto ehitada?
r
ruudi
Foorumi kasutaja
Postitusi: 134
Liitunud: 14 Mär 2002 15:50
Asukoht: Viljandi
Autod: Lada05

Postitus Postitas ruudi »

Pritsung oleks jah igati kõva süsteem muidugi süsteemi hind oleks enamvähem auto hinna kanti (vähemalt minu puhul küll). Miks sa arvad et selle samara pritsung kohe niihästi sobib sellele tagaveolise lada mootorile äkki ikka on need karakteristikud piisavalt erinevad ? Lisaks sellele on seal ju terve kari igast andureid hoorattal ja mujal mis võib tähendada mootori mahavõtmist. Pane siis terve samara mootor peale. Paljud meist ladaklubi liikmetest ikka oskavad pritsungit ümber programmeerida (palju selliseid mehi üldse eestis on) aga karpa düüside vahetamisega saab igaüks hakkama. Pritsungil on liigapalju puudusi esiteks ta on liiga keeruline: el.bena pump, juhtplokk, igast andurid (mõned jupid kindlasti vene omad) tänu sellele töökindlus kehvem kui karpal ja kogu süsteem kõvasti kallim ka. Ja selleks et samara pritsungit panna suuremat võimsust andma maeitea siis on juba odavam kaks weber või dellorto tüüpi karpat panna. Nendega peaks ka ju saama normaalse kütusekulu kui vaikselt sõita. Vaatasin solexi juhtploki sisse sealt on näha jah et vist saab panna ümberprogrammeeritud kivi aga ega sel mõtet ei ole sest kui sa loed Mike'i juttu siis seal on mainitud et kui talda andma hakkad siis elektroonika ei sekku ja määravad on düüsid. Seega ei tee see plokk siis mitte halligi ja pole teda mõtet näppida. Ma arvan et kui võimsust väheks jääb siis tuleks mõelda 16 klapilise plokikaane peale või midagi muud sellist põhjalikku ega mingite odavate ja lihtsate asjadega ei tule seda võimsust kuskilt.
m
mess
Ladaklubi Liige
Postitusi: 847
Liitunud: 22 Apr 2002 11:45
Asukoht: Tartu
Autod: '95 Audi A6
Kontakt:

Postitus Postitas mess »

Ega ma ei tahtnudki väita, et lihtsalt sobib, teisalt tuli alles pärast meelde, et ka Nivadele pannakse ju pritsungeid, aga Niva mootor pärineb ju klassikaliselt Ladalt, samas, kui Samara oma on ikka märksa teine (ärge näkku lööge, kui nüüd mööda panen, aga kas Samaral pole mitte ristipaigutusega mootor) Seda, et ladaklubi meestest keegi oskaks elektroonilist aju ümber programmeerida, ma ei lootnudki, pidasin hoopis seda silmas, et uuemate autode puhul seda ka tehakse. (ameeriklaste omanikud lasevad küll jänkidemaal teha, aga põhimõtteliselt pidi ka Eestis saama teha)

Solexi kohalt ei tea vaielda, Mike on kindlasti spetsialist sellel alal, aga minu mõte oli see, et täisgaasiga solex jah ei sekku, aga rahulikumalt toimides seab elektroonika ökonoomsuse huvides piirid. Samas kui ka siin veidi elektroonikat suunata, siis peaks saama veidi paremaid tulemusi ka madalamatel pööretel.(elektroonika arvutab sobivad eelsüütenurgad ja kütuse etteande kogused mitte ökonoomsuse, vaid max poweri seisukohast) Mõte lihtsalt selles, et igapäevases liikumises ei talla ju kogu aeg täisgaasi, aga samas tahaks, et masin jõudsamini edasi astuks, pealegi ka solexiga täisgaasi andes kasvab kütusekulu suureks, mis on ka loomulik, sest täisgaasi andes ei olegi mõtet kokkuhoiule mõelda, samas aga tahaks, et masin ka muud moodi liiguks.

Aga põhimõtteliselt olen ma sinuga nõus, et selle süsteemi aretamine oleks vast mõtekas koos teisi modifikatsioone kasutades, millest 16V oleks algus ja järgneks ülelaadimine. See et asi keeruline on, on loomulikult ka oluline argument.

Ootaks veel arvamusi.
Kas kerenumbri ümber saab auto ehitada?
m
Mike
Foorumi kasutaja
Postitusi: 81
Liitunud: 28 Apr 2002 11:13
Asukoht: Tallinn
Autod: Subaru Forester 116kW
Kontakt:

Postitus Postitas Mike »

No jah pritsung on eri teema. Seda peale panna olen ka sügavalt mõlnud ja esiotsa proovin suve lõpus monopritset. Andureid on küll palju kuid see teeb asja aint huvitavamaks. Maksumus on iseasi. Enne proovin järgmist varianti tänava-sportnukk+solex ja vaatan kütusekulu. Hekel tulin Tallinast ja piiteri maanteel on jälle 110 väljas. Andsin ka hagu 120 ligi 75% teest ja siis võttis umbes 9 L/100 ja installitud 4 kast. Ahja tegin ka sellist trikki, et saagisin õhupuhastil jupi vahelt ära ja asi on koha erksam.
Aga ruudi küsimus sulle kust sa selle 16 valvese plokikaane siksile välja sebisid?

[Edited on 17.5.2002 by Mike]

[Edited on 17.5.2002 by Mike]
r
ruudi
Foorumi kasutaja
Postitusi: 134
Liitunud: 14 Mär 2002 15:50
Asukoht: Viljandi
Autod: Lada05

16V plokikaas

Postitus Postitas ruudi »

ega ma ei väitnudki et mul see on ma lihtsalt pakkusin et tuleks hankkida selline ma olen kindel et selline on kuskil olemas (on isegi siin mainitud korra) ainult et praegu ajutiselt mõne muu auto mootori peal ja ootab seal millal ta lada mootorile pannakse :)
r
ruudi
Foorumi kasutaja
Postitusi: 134
Liitunud: 14 Mär 2002 15:50
Asukoht: Viljandi
Autod: Lada05

Postitus Postitas ruudi »

Originally posted by mess
Ega ma ei tahtnudki väita, et lihtsalt sobib, teisalt tuli alles pärast meelde, et ka Nivadele pannakse ju pritsungeid, aga Niva mootor pärineb ju klassikaliselt Ladalt, samas, kui Samara oma on ikka märksa teine (ärge näkku lööge, kui nüüd mööda panen, aga kas Samaral pole mitte ristipaigutusega mootor)
Solexi kohalt ei tea vaielda, Mike on kindlasti spetsialist sellel alal, aga minu mõte oli see, et täisgaasiga solex jah ei sekku, aga rahulikumalt toimides seab elektroonika ökonoomsuse huvides piirid. Samas kui ka siin veidi elektroonikat suunata, siis peaks saama veidi paremaid tulemusi ka madalamatel pööretel.(elektroonika arvutab sobivad eelsüütenurgad ja kütuse etteande kogused mitte ökonoomsuse, vaid max poweri seisukohast)

Ootaks veel arvamusi.
Samaral on jah mootor risti ta on ju esisillaveoline. Aga see on kaa hea idee Niva on ju muidugi pritsungiga ja ka lada 07 muideks. Aint et sul pole mõtet seda süsteemi eraldi otsima hakata Ardi ju müüs siin tervet 07-e 1,7 liitrist mootorit koos pritsungiga nii et polegi midagi aretama vaja hakata ostad selle mootori ära ja ongi kombes. Mulle jäi su jutust selline mulje et sa tahad saada paremat tõmmet ka madalatel pööretel no siis vist ei jää muud üle kui panna suurem mootor mingi 3 liitrine esialgu ma arvan. Solexi plokk ei ole süütesüsteemiga üldse seotud süütesüsteem käis eraldi tavaline jagaja kontaktivaba (halli anduriga) + kommutaator. Seal paneb eelsüüte nurga paika vaakum- ja tsentriugaalregulaator mis ei ole üldsegi eriti täpne. Pritsungiga mootoritel on juba kaks kaksiksüütepooli jagajat pole enam vaja, süütehetke arvutab elektroonika vastavalt anduritele hoorattal jne.
m
mess
Ladaklubi Liige
Postitusi: 847
Liitunud: 22 Apr 2002 11:45
Asukoht: Tartu
Autod: '95 Audi A6
Kontakt:

Postitus Postitas mess »

Tänud inffi eest

3L mootori võiks vahele panna küll, aga see eeldaks põhjalikumaid muutusi. Mootoriruumi laiendamisest, käimari vahetamisest kuni selleni, et esisilla pulgad ja vedrustus oleks mõistlik vahetada, kuna originaal jääb raskele mootorile nõrgaks. 3L V6 puhul näiteks ei teeks ka roolivõim paha, sest juba praegu on manööverdamisel rool raske nagu kamazil. Pealegi tuleks minna ARK poistelt autoehitusluba küsima ning hiljem katsekotta. Ümberehitusloast ei piisa, sest see lubab vaid väikeseid muudatusi mootori töömahus ja võimsuses samas, kui lada toodangut kasutades poleks luba vaja.
Loe lähemalt:
http://trip.rk.ee/cgi-bin/thw?${BASE}=akt&${OOHTML}=rtd&TA=1998&TO=5&AN=1169

Muidugi oleks kõige lihtsam ilmselt ka odavam osta uus tehase pritsungiga mootor, aga eesmärk oligi lihtsalt aretamise juttu ajada. pealegi kui tahaks head pöördemomenti ja minekut kõikidel pööretel, siis oleks kõige mõistlikum omale mingi 7,5L '70-ndate alguse ameeriklane.

[Edited on 21.5.2002 by mess]
Kas kerenumbri ümber saab auto ehitada?
m
Mike
Foorumi kasutaja
Postitusi: 81
Liitunud: 28 Apr 2002 11:13
Asukoht: Tallinn
Autod: Subaru Forester 116kW
Kontakt:

Postitus Postitas Mike »

Originaali postitas ruudi
Originally posted by mess
Ega ma ei tahtnudki väita, et lihtsalt sobib, teisalt tuli alles pärast meelde, et ka Nivadele pannakse ju pritsungeid, aga Niva mootor pärineb ju klassikaliselt Ladalt, samas, kui Samara oma on ikka märksa teine (ärge näkku lööge, kui nüüd mööda panen, aga kas Samaral pole mitte ristipaigutusega mootor)
Solexi kohalt ei tea vaielda, Mike on kindlasti spetsialist sellel alal, aga minu mõte oli see, et täisgaasiga solex jah ei sekku, aga rahulikumalt toimides seab elektroonika ökonoomsuse huvides piirid. Samas kui ka siin veidi elektroonikat suunata, siis peaks saama veidi paremaid tulemusi ka madalamatel pööretel.(elektroonika arvutab sobivad eelsüütenurgad ja kütuse etteande kogused mitte ökonoomsuse, vaid max poweri seisukohast)

Ootaks veel arvamusi.
Samaral on jah mootor risti ta on ju esisillaveoline. Aga see on kaa hea idee Niva on ju muidugi pritsungiga ja ka lada 07 muideks. Aint et sul pole mõtet seda süsteemi eraldi otsima hakata Ardi ju müüs siin tervet 07-e 1,7 liitrist mootorit koos pritsungiga nii et polegi midagi aretama vaja hakata ostad selle mootori ära ja ongi kombes. Mulle jäi su jutust selline mulje et sa tahad saada paremat tõmmet ka madalatel pööretel no siis vist ei jää muud üle kui panna suurem mootor mingi 3 liitrine esialgu ma arvan. Solexi plokk ei ole süütesüsteemiga üldse seotud süütesüsteem käis eraldi tavaline jagaja kontaktivaba (halli anduriga) + kommutaator. Seal paneb eelsüüte nurga paika vaakum- ja tsentriugaalregulaator mis ei ole üldsegi eriti täpne. Pritsungiga mootoritel on juba kaks kaksiksüütepooli jagajat pole enam vaja, süütehetke arvutab elektroonika vastavalt anduritele hoorattal jne.
Kui me räägime pritsungist, siis millisest. Neid on juba oma tüübilt erinevaid. Pidevpritse(K, KE jne. Konturlich), pulseeruvpritse (D-druckfhüler, õhukoguse järgi antakse kütust peale). Ka pritse pillidel on jagajad peal, ei ole ainult elektroonika nagu ruudi väidab. Ainult pulseeruval, monopritsel ja motronicul on digisüüde ja mainitud kaks süütepooli.
Kasutaja avatar
Pets
Foorumi kasutaja
Postitusi: 101
Liitunud: 10 Dets 2002 21:40
Asukoht: Haapsalu
Autod: 21011

Postitus Postitas Pets »

pritse vs. karpa.
arutasin seda teemat yhe rallimehega, nende rallikal on kaks weberit peal, mis annavad hea mineku just suurtel pööretel, neil on plaan ehitada ringi pritse peale millel on kogu pöörete ulatuses hea minek. pritse eeliseks ongi ikkagi see, et segu regullib kompuuter ja teeb seda märksa täpsemini kui karpa, sellest ka erinevus.
tulles tagasi tänavatele, kaldub teema rohkem karbussi peale, sest weberi sportkarpad on võimalik soetada sitaks odavamalt kui injection ja selle reguleerimine/programmeerimine
Vasta