2101 Stroker 66mm➤80mm
2101 Stroker 66mm➤80mm
2101 Stroker 66mm➤80mm
Võtsin paari kuu eest käsile ühe mootori projekti, nii-öelda stroker, kui seda saab nii nimetada ehk siis 2101 mootoriploki sisse 66mm käiguga väntvõlli asemel 80mm 21213 väntvõll. Sisuliselt tegu 1500cc motooriga. Eelnevalt lugenud sellest ka siin foorumis aga ei leidnud kas Eestis reaalselt valmis tehtud, vähemasti pole siin foorumis keegi oma ehitust tutvustanud. Eesmärk pole selle mootoriga minna kuhugi rajale vaid pigem huvi ja teadmiste pärast ehitamine. Seega on plaan tutvustada oma projekti, koos väikse jutu ja piltidega. Konstruktiivne kriitika väga teretulnud – alati saab õppust võtta järgmisteks projektideks.
Mootoriplokk, kolvid, kepsud
Mootoriplokk standardne 2101, kepsudeks kasutatud Opelilt pärit 143mm pikkusega kepse kaaluga 554g, kolvid pärit Lada 11194 mootorist, mõõduga 76,5mm, kaaluga 209g, kompressiooni kõrgus 25,5mm. Saaledena kastutada BMW toodangut. Kuna kepsude alumine osa oli niivõrd lai, et see ei mahtunud ülalt sisse, pidi kolvid altpoolt silindrisse paigutama.
Hetkel alumine osa mootorist komplekteeritud, ketipingutamiseks kasutatav tald süsteem asendatud hammasrattaga. Lisaks tehtud kolvidele mõne millimeetri sügavused klapisüvendid.
Plokikaan, kollektorid, nukkvõll
Plokikaane toorikuks sai valitud 2101-1003015 valu AK6M2, pole ideaalne lahendus ja oleks pidanud toorikuks kasutama Niva kaant aga üritasin olemasolevaid varusi ära kasutada. Plokikaanele teostatud iseseisvalt portimine, muudetud põlemiskambri kuju, paigaldatud pronkspuksid. Lihvitud maha 2,1mm, põlemiskambri maht 28cc. Arvutuslik surveaste 11,3-11,8.
Klapid muudetud geomeetriga, standard mõõdus. Klapivedrud uued, standard, pole plaanis kasutada mingeid lääne analooge ega ka racing vedrusi, kuna pole plaanis kasutada nukatõusu üle 7,6 seega ei näinud vajadust nende vahetamiseks. Vedru taldrikud hetkel veel kättesaamata, kuid tellitud alumiiniumist ja veidike teise koonusega, mis annavad vedru veidike järgi, et kasutada kõrgema tõusuga nukkvõlli. Nukkvõll veel kindel valimata seega sõltub sellest millised taldrikud kasutusele lähevad. Valikus Estonets + , Dynacams 480 või üks tundmatu laiem võll mis on pärit 80ndatest ja kasutatud võidusõiduks. 480 võllipuhul oleks plaanis kasutada muudetud klapitaldrikuid. Mõõtsin olemasolevad võllid üle ja lisan graafiku. PS! graafikul jälgida vaid tõusu numbreid, kraadid ei vasta väntvõlli kraadidele.
Sisselaske kollektorina tulevad kasutusele OKA mootorilt pärit kollektorid. Sisselaske trahti pikkus ligikaudu 250mm. Karburaatorite osas pole veel otsusele jõudnud kas weber või solex tüüpi karburaatorid. Kahe karburaatori plaan tuli alles projekti keskel, kui tekkis võimalus Venemaalt kollektorid hankida. Loodan et suudab need koos käima ka saada
Väljalaske kollektor 4-2-1 torukollektor, kollektori saab paigutada ilma käigukasti koda muutmata. Torude läbimõõdud vastavalt 38mm – 43mm – 51mm, pikkused 380mm – 620mm, 51mm toru jookseb lõpuni välja.
Teema täieneb kui olen töödega edasi jõudnud. Seniks lugege, küsige, kritiseerige
Mootoriplokk, kolvid, kepsud
Mootoriplokk standardne 2101, kepsudeks kasutatud Opelilt pärit 143mm pikkusega kepse kaaluga 554g, kolvid pärit Lada 11194 mootorist, mõõduga 76,5mm, kaaluga 209g, kompressiooni kõrgus 25,5mm. Saaledena kastutada BMW toodangut. Kuna kepsude alumine osa oli niivõrd lai, et see ei mahtunud ülalt sisse, pidi kolvid altpoolt silindrisse paigutama.
Hetkel alumine osa mootorist komplekteeritud, ketipingutamiseks kasutatav tald süsteem asendatud hammasrattaga. Lisaks tehtud kolvidele mõne millimeetri sügavused klapisüvendid.
Plokikaan, kollektorid, nukkvõll
Plokikaane toorikuks sai valitud 2101-1003015 valu AK6M2, pole ideaalne lahendus ja oleks pidanud toorikuks kasutama Niva kaant aga üritasin olemasolevaid varusi ära kasutada. Plokikaanele teostatud iseseisvalt portimine, muudetud põlemiskambri kuju, paigaldatud pronkspuksid. Lihvitud maha 2,1mm, põlemiskambri maht 28cc. Arvutuslik surveaste 11,3-11,8.
Klapid muudetud geomeetriga, standard mõõdus. Klapivedrud uued, standard, pole plaanis kasutada mingeid lääne analooge ega ka racing vedrusi, kuna pole plaanis kasutada nukatõusu üle 7,6 seega ei näinud vajadust nende vahetamiseks. Vedru taldrikud hetkel veel kättesaamata, kuid tellitud alumiiniumist ja veidike teise koonusega, mis annavad vedru veidike järgi, et kasutada kõrgema tõusuga nukkvõlli. Nukkvõll veel kindel valimata seega sõltub sellest millised taldrikud kasutusele lähevad. Valikus Estonets + , Dynacams 480 või üks tundmatu laiem võll mis on pärit 80ndatest ja kasutatud võidusõiduks. 480 võllipuhul oleks plaanis kasutada muudetud klapitaldrikuid. Mõõtsin olemasolevad võllid üle ja lisan graafiku. PS! graafikul jälgida vaid tõusu numbreid, kraadid ei vasta väntvõlli kraadidele.
Sisselaske kollektorina tulevad kasutusele OKA mootorilt pärit kollektorid. Sisselaske trahti pikkus ligikaudu 250mm. Karburaatorite osas pole veel otsusele jõudnud kas weber või solex tüüpi karburaatorid. Kahe karburaatori plaan tuli alles projekti keskel, kui tekkis võimalus Venemaalt kollektorid hankida. Loodan et suudab need koos käima ka saada
Väljalaske kollektor 4-2-1 torukollektor, kollektori saab paigutada ilma käigukasti koda muutmata. Torude läbimõõdud vastavalt 38mm – 43mm – 51mm, pikkused 380mm – 620mm, 51mm toru jookseb lõpuni välja.
Teema täieneb kui olen töödega edasi jõudnud. Seniks lugege, küsige, kritiseerige
- ToM
- Foorumi kasutaja
- Postitusi: 1066
- Liitunud: 26 Juun 2007 00:24
- Asukoht: Kohila/Tallinn
- Autod: 2107, 2101
Re: 2101 Stroker 66mm➤80mm
Mida see opeli keps annab? 143mm, see on 7 mm pikem kui lada originaal? Kas kolbide kompressioonikõrgus on siis nii palju väiksem et kompenseerib pikema väntvõlli ja pikema kepsu (7mm+7mm = 14mm erinevus).
m'kay
- SexSix
- Foorumi kasutaja
- Postitusi: 2502
- Liitunud: 22 Juul 2007 17:18
- Asukoht: Viljandimaa
- Autod: 013
Re: 2101 Stroker 66mm➤80mm
VAZ 1200 mootoris kolvikäik 66 mm ja VAZ 2103 kolvikäik 80 mm. Vahe on 14 mm. VAZ 1200 ja VAZ 1500 ploki kõrguste vahe 7 mm.
- ToM
- Foorumi kasutaja
- Postitusi: 1066
- Liitunud: 26 Juun 2007 00:24
- Asukoht: Kohila/Tallinn
- Autod: 2107, 2101
Re: 2101 Stroker 66mm➤80mm
Sellest ma sain aru ja nii ka kirjutasin. Klassika on 7 mm lühem keps (129mm) sellisel kompotil, OliverO pani aga 7mm pikema ! kepsu.
EDIT: SexSix, ploki kõrguste vahe on äkki isegi rohkem kuna 03 mootoril ei tule kolb plokiga tasa
EDIT: SexSix, ploki kõrguste vahe on äkki isegi rohkem kuna 03 mootoril ei tule kolb plokiga tasa
m'kay
Re: 2101 Stroker 66mm➤80mm
Standardkolvi kompressioonikõrgus 38mm.
Ehk kolvikõrgus vända tsentrist:
33+136+38=207mm originaal
40+143+25,5=208,5mm praegune seade
Ei ole nagu ületamatu erinevus.
Ehk kolvikõrgus vända tsentrist:
33+136+38=207mm originaal
40+143+25,5=208,5mm praegune seade
Ei ole nagu ületamatu erinevus.
Re: 2101 Stroker 66mm➤80mm
Projekti algusest peale oli plaanis kasutada väikseid kolbe. Seega pikemad kepsud olid vajalikud kompenseerimaks seda vahet, mis tuleneb kolvide kompresiooni kõrguse vahest
Mõningad plussid mis tulenevad pikkade kepsude kasutamisest minu arvates:
Mõningad plussid mis tulenevad pikkade kepsude kasutamisest minu arvates:
- Väiksemate/kergemate kolvide kasutamine
Väiksem külgsuunaline jõud silindriseinale ja hõõrdumine
Rohkem jõudu keskmistel ja kõrgetel pööretetel
- Dünaamilise surveastme vähenemine
- robi
- Ladaklubi Liige
- Postitusi: 494
- Liitunud: 10 Sept 2003 21:43
- Asukoht: Tallinn
- Autod: 2107 1992
- Kontakt:
Re: 2101 Stroker 66mm➤80mm
Huvitav projekt. Kiitus!
Uurisin just hiljuti samuti ühe teise mootori puhul sellist ümberehituse võimalikkust ja mõtekust ZMZ406 2,3L; ZMZ 405 2,5L ja ZMZ409 2,7L. Paraku põrkusin enda jaoks ühe sisseprogrammeeritud sünniveaga R4 mootoritel - sekundaarne disbalanss. Selle vastu on Mitsubishidel, Saabidel, Toyotadel ja vist Fiatil ka balanseerimisvõllid.
Wiki kirjutab, et R4 puhul on kirjutamata reegliks, et üle 2L mootoreid ei tehtud, kuna see disbalanss hakkab siis tunda andma.
Selle suurust pidi mõjutama aga just pikk kolvikäik, mida pikem seda suurem disbalanss, ja samas ka raske kolb.
Huvitavalt on mootori balansist teinud ülevaated üks Youtuuber:
https://www.youtube.com/watch?v=gdHQ8aTfiQQ&t=29s
Uurisin just hiljuti samuti ühe teise mootori puhul sellist ümberehituse võimalikkust ja mõtekust ZMZ406 2,3L; ZMZ 405 2,5L ja ZMZ409 2,7L. Paraku põrkusin enda jaoks ühe sisseprogrammeeritud sünniveaga R4 mootoritel - sekundaarne disbalanss. Selle vastu on Mitsubishidel, Saabidel, Toyotadel ja vist Fiatil ka balanseerimisvõllid.
Wiki kirjutab, et R4 puhul on kirjutamata reegliks, et üle 2L mootoreid ei tehtud, kuna see disbalanss hakkab siis tunda andma.
Selle suurust pidi mõjutama aga just pikk kolvikäik, mida pikem seda suurem disbalanss, ja samas ka raske kolb.
Huvitavalt on mootori balansist teinud ülevaated üks Youtuuber:
https://www.youtube.com/watch?v=gdHQ8aTfiQQ&t=29s
-
oolaaf
- Ladaklubi Auliige
- Postitusi: 4924
- Liitunud: 12 Juun 2002 09:16
- Asukoht: nõmme
- Autod: 2105 s1300, 1119
Re: 2101 Stroker 66mm➤80mm
Päris tubli töö!
Mis opeli mootorist see keps pärit ja mis saalega see kasutusse läks? Lihvisid ladavända opeli saalele?
Kas kalina sõrm sobis tihkelt või oli lodev?
Ära siis unusta monumentaalset viga, mis kalina 1,4 mootoril on - kolvi/hülsi vaheline kulumine, kolvil on tihti juba väikse läbisõidu juures vaod sees
Kas pole mõelnud raamipakku 16v õlipihustite paigaldamist, et kolbi veidigi jahutada.
Teine mure kalina kolbidel oli kolvi kantimine hülsis, kui üle 0,04 lõtku teha - rõngad väsisid suht ruttu ära ja kohe õlikulu taga.
Tehasest soovitab FederalMogul 0,025-0,03 - ma kahtlustan, et ilma lisa õlipihustiteta kipub kolb kinni jooksma..
Mis opeli mootorist see keps pärit ja mis saalega see kasutusse läks? Lihvisid ladavända opeli saalele?
Kas kalina sõrm sobis tihkelt või oli lodev?
Ära siis unusta monumentaalset viga, mis kalina 1,4 mootoril on - kolvi/hülsi vaheline kulumine, kolvil on tihti juba väikse läbisõidu juures vaod sees
Kas pole mõelnud raamipakku 16v õlipihustite paigaldamist, et kolbi veidigi jahutada.
Teine mure kalina kolbidel oli kolvi kantimine hülsis, kui üle 0,04 lõtku teha - rõngad väsisid suht ruttu ära ja kohe õlikulu taga.
Tehasest soovitab FederalMogul 0,025-0,03 - ma kahtlustan, et ilma lisa õlipihustiteta kipub kolb kinni jooksma..
Männiku laiali Garage
"90 percent of carb problems are ignition related.."
"90 percent of carb problems are ignition related.."
Re: 2101 Stroker 66mm➤80mm
Jään vastuse võlgu Opeli täpse margi ees ja lõtku kohapealt. Keps läks kasutusele BMW 0.50 mõõdus remont saalega, kuna Opeli enda oma ei andud välja. Kolvisõrme jaoks sai tehtud eraldi puksid.olaaf kirjutas:Päris tubli töö!
Mis opeli mootorist see keps pärit ja mis saalega see kasutusse läks? Lihvisid ladavända opeli saalele?
Kas kalina sõrm sobis tihkelt või oli lodev?
Ära siis unusta monumentaalset viga, mis kalina 1,4 mootoril on - kolvi/hülsi vaheline kulumine, kolvil on tihti juba väikse läbisõidu juures vaod sees
Kas pole mõelnud raamipakku 16v õlipihustite paigaldamist, et kolbi veidigi jahutada.
Teine mure kalina kolbidel oli kolvi kantimine hülsis, kui üle 0,04 lõtku teha - rõngad väsisid suht ruttu ära ja kohe õlikulu taga.
Tehasest soovitab FederalMogul 0,025-0,03 - ma kahtlustan, et ilma lisa õlipihustiteta kipub kolb kinni jooksma..
Lisa õlipihustitele pole mõelnud, Opeli kepsul olid sarnaselt Lada kepsuga sees väiksed augud külgedele, kust peaks õli pihustuma silindri seinale, kas nendest jääb väheks ei oska öelda.
Projekt ise arenenud niipalju, et uuesti sai klapid sisselihvitud, kuna selgus et osad neist siiski ei pidanud. Lõpuks peale pikka pusimist sai klapid korrektselt pidama.
Kaan on mootorile peale pandud ja kontrollitud surved silindrites, kõik 17 ligidal.
Nukkvõllide valikust läks hetkel käiku Estonets+. Katsetasin hetkeks ka tundmatut laia võlli, kuid overlapi ajal siiski klapid liialt palju lahti ja käivad pähe. Sügavamaid klapisüvendeid ei kannata kolvile ka teha kuna kolvipea liialt õhuke.