21013 Turbo, Whistle, 1982
Postitatud: 24 Mär 2013 22:51
Tervist! Alustuseks mainiks ära:
*Auto omanik on kasutaja Whistle, kuid kuna ta asub teenistuses, siis algatan teema tema eest.
*See auto on totaalne rotikas. Kerest ma palju juttu ei tee, pigem räägiks muust tehnikast ja sellest kuidas töötab üks tavaline lada mootor üle laetult.
Mõte tekkis sõpradega ühelt saunaõhtult. Sooviks ühte masinat millega talvel sõita. Meie minevikku arvestades oli suhteliselt korraga selge, läheb jälle turbodega katsetamiseks. Ja peab olema säästuprojekt! Plaanis oli midagi üli lihtsat ja isegi mitte eriti töökindlat. Nimelt draw through lada karburaatoriga süsteem. Mõte seisnes selles, et talvel külma õhuga enamvähem vastu peaks kui põhjagaasi koguaeg ei anna. WB lambdat plaanisime laenata teiselt autolt, et korraga mahlasid segamini ei laseks ja enamvähem õiged düüsid sisse saaks. Kuna intercoolerit kasutada ei oleks saanud, sai välja valitud vesijahutusega turbo garrett t25. Eks ikka selleks et turbo külm pool võimalikult jahedana püsiks. Tuligi turboclubi selline isend müüki.
Ühtäkki turbo soetamise käigus plaanid muutusid. Nimelt müüjal oli pakkuda ka volkswagen corrado g60 aju koos juhtmestikuga. Veidi mõeldud ja saigi turbo koos ajuga koju toodud. Omal varasemast ajast ka corrado 280cc pihustid ja ümbertehtud lada 1,7 sl kollektor koos latiga. Valiku põhjuseks sai see, et aju ei vaja pöörete lugemiseks trigger wheeli, vaid kontaktivaba jagaja impulssi, ning tööpõhimõte on sama nagu mehhaanilisel k-jetronicul: Kõik pihustid töötavad samal ajal samas taktis ühtemoodi. Olen isegi sellise süsteemi peale mõelnud kuid ei teadnud et see ammu olemas on. Mainiks siinkohal veel ära ka selle, et aju ei tulnud vabalthingava corrado pealt. Nimelt corradol tehasest kompressor mis puhub kuni 0,8 bar ülerõhku. Seega ajul rõhuandur sees olemas.
Aju: Digifant DF1
Aju sisendid:
* Gaasiasendi andur/reostaat (TPS)
* Jagajast pöörete impulss (square wave)
* Kitsasriba lambda (0-1 volti)
* Mootori temp andur (CLT)
* Sisselaske õhu temp (IAT)
* Detonatsiooni andur (knock)
* Sisselaske kollektori rõhu andur (MAP)
Aju väljundid: (kõike juhitakse miinusega)
* Süütepool
* Tühikäigumootor
* Pihustid
Nüüd leidsime kuuri tagant ühe väga mädanenud 013 kere, kuid mootorit polnud. Otsisin mis ma otsisin kuid ei leidnud ühtegi big blocki müügist sobiva hinnaga. Nii nende asjadega on, siis kui vaja, neid pole. Jäigi üle tagavaravarjant kodu lähedalt üks 4 aastat väljas seisnud 1,2 mootor koos käigukastiga. Oleks teine jällegi rauda viidud kui poleks huvi üles näidanud.
Nüüd nimekiri asjadest mis hetkeseisuga olemas olid:
*T25 turbo 2.3L saabi pealt
*G60 aju ja juhtmestik (Integrated MAP sensor)
*Pritsung kolle
*G60 pihustid ja latt
*Fpr laename teiselt autolt
*VW kontaktivaba jagaja
*Süütepool
*1.2 mootor
*El benapump peaks ka kuskil olema
*Knock andur
*Tühikäigu mootor
*TPS
*Engine coolant temp sensor (kasutame originaali)
*Lambda sisend – kasutame innovate LC1
*Roostevaba põlved
Mida vaja:
*Air temp sensor (IAT)
*Intercooler
*Boosti kell
*Turbolõdvikud
*Katerisse õli tagasivool
*VW kontaktivaba jagaja istuma lada blokile.
*Hüdrokäsipidur
*Palju aega ja skilli.
Nüüd hakkasid tulema tagasilöögid. 1,7 mootori pritse kollektor ei istu tava kaane külge. Nimelt kollektori pihustikohad jäävad pooleldi vaatama sisselaske porte. Pihustid hakkaks pahistama vastu plokikaant ja pihusti avade pealt ei jää enam tihend kandma, kuna orig kaanel saab sile freesitud puutepind otsa. Mõeldud tehtud, vaja valmistada vahejupp kaane ja kollektori vahele.
Nüüd tarvis halli anduriga jagajat. Õnneks sõbral oli üle VW golf2 jagaja. Ilmselt kasutab ka corrado samasugust, kuna pistik istub 1:1 Kuid VW jagajal pole pikka jalga ja see osa mis blokki sisse istub, on umbes 2mm väiksema diameetriga. Loksumise vastu aitas alumiiniumist tehtud tihendusseib bloki ja jagaja vahele. Jalg sai tehtud originaal jagaja jala õigesse pikkusesse lõikamisel. Kommutaatorit eraldi vaja pole, see on ajus juba sees.
Väljalase pidi tulema võimalikult lihtne. Ei viitsinud hakata 4:1 kollektoriga majandama. Seega vaja ehitada vahejupp originaal väljalaske kollektorist turbosse. Tarvis oli kahte flantsi ja veidi mustast materjalist põlvi. Kokku punktisin detailid ise. Keevitajaks naabrimees. Siinkohal suured tänud Janekile.
.
Keeramine on ladal jama. Keeramist tuleb juurde saada, maksku mis maksab. Esialgu proovisin sellist lähenemist: Sai tehtud pikemaks roolikarbist väljatulevat ja teiselpool poolraamil asetsevat käändmiku.
Keeramist tuli juurde niipalju, et ülestungitud ninaga ja orig plekkveljega hakkas õrnalt velje äär vastu õõtsa käima. Esialgu mõtlesin et nii jätan, kuid netiavarustes leidub pilte venelaste ulme keevitustest ja leiutistest, mille tulemusena saadakse kenake pöörderaadius. Nähtud pildid panid mõtlema, et on omalegi midagi edevamat vaja. Algasid loomkatsed:
Alumist õõtsa pikendatud umbes 6 cm. Ülemist vähem aga suunaga tahapoole. Et annaks sama efekti kui esisilla etteviimine. Nüüd kolisid pikad rooliotsad ka lühikeste välimiste asemele.
To be continued...
*Auto omanik on kasutaja Whistle, kuid kuna ta asub teenistuses, siis algatan teema tema eest.
*See auto on totaalne rotikas. Kerest ma palju juttu ei tee, pigem räägiks muust tehnikast ja sellest kuidas töötab üks tavaline lada mootor üle laetult.
Mõte tekkis sõpradega ühelt saunaõhtult. Sooviks ühte masinat millega talvel sõita. Meie minevikku arvestades oli suhteliselt korraga selge, läheb jälle turbodega katsetamiseks. Ja peab olema säästuprojekt! Plaanis oli midagi üli lihtsat ja isegi mitte eriti töökindlat. Nimelt draw through lada karburaatoriga süsteem. Mõte seisnes selles, et talvel külma õhuga enamvähem vastu peaks kui põhjagaasi koguaeg ei anna. WB lambdat plaanisime laenata teiselt autolt, et korraga mahlasid segamini ei laseks ja enamvähem õiged düüsid sisse saaks. Kuna intercoolerit kasutada ei oleks saanud, sai välja valitud vesijahutusega turbo garrett t25. Eks ikka selleks et turbo külm pool võimalikult jahedana püsiks. Tuligi turboclubi selline isend müüki.
Ühtäkki turbo soetamise käigus plaanid muutusid. Nimelt müüjal oli pakkuda ka volkswagen corrado g60 aju koos juhtmestikuga. Veidi mõeldud ja saigi turbo koos ajuga koju toodud. Omal varasemast ajast ka corrado 280cc pihustid ja ümbertehtud lada 1,7 sl kollektor koos latiga. Valiku põhjuseks sai see, et aju ei vaja pöörete lugemiseks trigger wheeli, vaid kontaktivaba jagaja impulssi, ning tööpõhimõte on sama nagu mehhaanilisel k-jetronicul: Kõik pihustid töötavad samal ajal samas taktis ühtemoodi. Olen isegi sellise süsteemi peale mõelnud kuid ei teadnud et see ammu olemas on. Mainiks siinkohal veel ära ka selle, et aju ei tulnud vabalthingava corrado pealt. Nimelt corradol tehasest kompressor mis puhub kuni 0,8 bar ülerõhku. Seega ajul rõhuandur sees olemas.
Aju: Digifant DF1
Aju sisendid:
* Gaasiasendi andur/reostaat (TPS)
* Jagajast pöörete impulss (square wave)
* Kitsasriba lambda (0-1 volti)
* Mootori temp andur (CLT)
* Sisselaske õhu temp (IAT)
* Detonatsiooni andur (knock)
* Sisselaske kollektori rõhu andur (MAP)
Aju väljundid: (kõike juhitakse miinusega)
* Süütepool
* Tühikäigumootor
* Pihustid
Nüüd leidsime kuuri tagant ühe väga mädanenud 013 kere, kuid mootorit polnud. Otsisin mis ma otsisin kuid ei leidnud ühtegi big blocki müügist sobiva hinnaga. Nii nende asjadega on, siis kui vaja, neid pole. Jäigi üle tagavaravarjant kodu lähedalt üks 4 aastat väljas seisnud 1,2 mootor koos käigukastiga. Oleks teine jällegi rauda viidud kui poleks huvi üles näidanud.
Nüüd nimekiri asjadest mis hetkeseisuga olemas olid:
*T25 turbo 2.3L saabi pealt
*G60 aju ja juhtmestik (Integrated MAP sensor)
*Pritsung kolle
*G60 pihustid ja latt
*Fpr laename teiselt autolt
*VW kontaktivaba jagaja
*Süütepool
*1.2 mootor
*El benapump peaks ka kuskil olema
*Knock andur
*Tühikäigu mootor
*TPS
*Engine coolant temp sensor (kasutame originaali)
*Lambda sisend – kasutame innovate LC1
*Roostevaba põlved
Mida vaja:
*Air temp sensor (IAT)
*Intercooler
*Boosti kell
*Turbolõdvikud
*Katerisse õli tagasivool
*VW kontaktivaba jagaja istuma lada blokile.
*Hüdrokäsipidur
*Palju aega ja skilli.
Nüüd hakkasid tulema tagasilöögid. 1,7 mootori pritse kollektor ei istu tava kaane külge. Nimelt kollektori pihustikohad jäävad pooleldi vaatama sisselaske porte. Pihustid hakkaks pahistama vastu plokikaant ja pihusti avade pealt ei jää enam tihend kandma, kuna orig kaanel saab sile freesitud puutepind otsa. Mõeldud tehtud, vaja valmistada vahejupp kaane ja kollektori vahele.
Nüüd tarvis halli anduriga jagajat. Õnneks sõbral oli üle VW golf2 jagaja. Ilmselt kasutab ka corrado samasugust, kuna pistik istub 1:1 Kuid VW jagajal pole pikka jalga ja see osa mis blokki sisse istub, on umbes 2mm väiksema diameetriga. Loksumise vastu aitas alumiiniumist tehtud tihendusseib bloki ja jagaja vahele. Jalg sai tehtud originaal jagaja jala õigesse pikkusesse lõikamisel. Kommutaatorit eraldi vaja pole, see on ajus juba sees.
Väljalase pidi tulema võimalikult lihtne. Ei viitsinud hakata 4:1 kollektoriga majandama. Seega vaja ehitada vahejupp originaal väljalaske kollektorist turbosse. Tarvis oli kahte flantsi ja veidi mustast materjalist põlvi. Kokku punktisin detailid ise. Keevitajaks naabrimees. Siinkohal suured tänud Janekile.
.
Keeramine on ladal jama. Keeramist tuleb juurde saada, maksku mis maksab. Esialgu proovisin sellist lähenemist: Sai tehtud pikemaks roolikarbist väljatulevat ja teiselpool poolraamil asetsevat käändmiku.
Keeramist tuli juurde niipalju, et ülestungitud ninaga ja orig plekkveljega hakkas õrnalt velje äär vastu õõtsa käima. Esialgu mõtlesin et nii jätan, kuid netiavarustes leidub pilte venelaste ulme keevitustest ja leiutistest, mille tulemusena saadakse kenake pöörderaadius. Nähtud pildid panid mõtlema, et on omalegi midagi edevamat vaja. Algasid loomkatsed:
Alumist õõtsa pikendatud umbes 6 cm. Ülemist vähem aga suunaga tahapoole. Et annaks sama efekti kui esisilla etteviimine. Nüüd kolisid pikad rooliotsad ka lühikeste välimiste asemele.
To be continued...